-HER ZAMAN OLDUĞU GİBİ---
Paylaşabilir kopyalayabilir yayınlayabilirsiniz..
Tüketici Mahkemeleri ise illerde Adliye binalarında bulunmaktadır.
2016 yılı için Uyuşmazlığınızın değeri;
uyuşmazlık konusunu ve başvuru sahibinin seçimlik haklarından hangisini tercih ettiğini içeren dilekçenin,mal veya hizmetin satın alındığı yada başvuru sahibinin ikametgahının bulunduğu yer hakem heyetine bizzat verilmesi suretiyle yapılır.
Ankara İl Tüketici Hakem Heyetine başvuruda bulunacaksanız İl Müdürlüğümüzün adresine, dilekçe örneklerine ve başvuruda izlenecek yola web sitemizden ulaşabilirsiniz.
İl Müdürlüğümüzce oluşturulan Tüketici Hakem Heyeti Başvuru Odasıyla Tüketicilerimize başvurularında personellerimiz yardımcı olmaktadır.
Tarafların ivedi inceleme talebinde bulunması ve bu talebin başkan tarafından uygun görülmesi halinde başvuru, tüketici hakem heyetince öncelikle gündeme alınarak sonuçlandırılır.
Paylaşabilir kopyalayabilir yayınlayabilirsiniz..
TÜKETİCİ SORUNLARI HAKEM HEYETİ BÜROSUNA BAŞVURU YAPMAK İSTEYEN VATANDAŞLARIMIZIN DİKAKTİNE
A-TÜKETİCİNİN SEÇİMLİK HAKLARI
1-Ayıplı Mallarda
Madde 11
(1) Malın ayıplı olduğunun anlaşılması durumunda tüketici;
a) Satılanı geri vermeye hazır olduğunu bildirerek sözleşmeden dönme,
b) Satılanı alıkoyup ayıp oranında satış bedelinden indirim isteme,
c) Aşırı bir masraf gerektirmediği takdirde, bütün masrafları satıcıya ait olmak üzere satılanın ücretsiz onarılmasını isteme,
ç) İmkân varsa, satılanın ayıpsız bir misli ile değiştirilmesini isteme,
seçimlik haklarından birini kullanabilir. Satıcı, tüketicinin tercih ettiği bu talebi yerine getirmekle yükümlüdür.
(2) Ücretsiz onarım veya malın ayıpsız misli ile değiştirilmesi hakları üretici veya ithalatçıya karşı da kullanılabilir. Bu fıkradaki hakların yerine getirilmesi konusunda satıcı, üretici ve ithalatçı müteselsilen sorumludur. Üretici veya ithalatçı, malın kendisi tarafından piyasaya sürülmesinden sonra ayıbın doğduğunu ispat ettiği takdirde sorumlu tutulmaz.
(3) Ücretsiz onarım veya malın ayıpsız misli ile değiştirilmesinin satıcı için orantısız güçlükleri beraberinde getirecek olması hâlinde tüketici, sözleşmeden dönme veya ayıp oranında bedelden indirim haklarından birini kullanabilir. Orantısızlığın tayininde malın ayıpsız değeri, ayıbın önemi ve diğer seçimlik haklara başvurmanın tüketici açısından sorun teşkil edip etmeyeceği gibi hususlar dikkate alınır.
(4) Ücretsiz onarım veya malın ayıpsız misli ile değiştirilmesi haklarından birinin seçilmesi durumunda bu talebin satıcıya, üreticiye veya ithalatçıya yöneltilmesinden itibaren azami otuz iş günü, konut ve tatil amaçlı taşınmazlarda ise altmış iş günü içinde yerine getirilmesi zorunludur. Ancak, bu Kanunun 58 inci maddesi uyarınca çıkarılan yönetmelik eki listede yer alan mallara ilişkin, tüketicinin ücretsiz onarım talebi, yönetmelikte belirlenen azami tamir süresi içinde yerine getirilir. Aksi hâlde tüketici diğer seçimlik haklarını kullanmakta serbesttir.
(5) Tüketicinin sözleşmeden dönme veya ayıp oranında bedelden indirim hakkını seçtiği durumlarda, ödemiş olduğu bedelin tümü veya bedelden yapılan indirim tutarı derhâl tüketiciye iade edilir.
(6) Seçimlik hakların kullanılması nedeniyle ortaya çıkan tüm masraflar, tüketicinin seçtiği hakkı yerine getiren tarafça karşılanır. Tüketici bu seçimlik haklarından biri ile birlikte 11/1/2011 tarihli ve 6098 sayılı Türk Borçlar Kanunu hükümleri uyarınca tazminat da talep edebilir.
2-Ayıplı Hizmette
Madde 15
(1) Hizmetin ayıplı ifa edildiği durumlarda tüketici, hizmetin yeniden görülmesi, hizmet sonucu ortaya çıkan eserin ücretsiz onarımı, ayıp oranında bedelden indirim veya sözleşmeden dönme haklarından birini sağlayıcıya karşı kullanmakta serbesttir. Sağlayıcı, tüketicinin tercih ettiği bu talebi yerine getirmekle yükümlüdür. Seçimlik hakların kullanılması nedeniyle ortaya çıkan tüm masraflar sağlayıcı tarafından karşılanır. Tüketici, bu seçimlik haklarından biri ile birlikte Türk Borçlar Kanunu hükümleri uyarınca tazminat da talep edebilir.
(2) Ücretsiz onarım veya hizmetin yeniden görülmesinin sağlayıcı için orantısız güçlükleri beraberinde getirecek olması hâlinde tüketici bu hakları kullanamaz. Orantısızlığın tayininde hizmetin ayıpsız değeri, ayıbın önemi ve diğer seçimlik haklara başvurmanın tüketici açısından sorun teşkil edip etmeyeceği gibi hususlar dikkate alınır.
(3) Tüketicinin sözleşmeden dönme veya ayıp oranında bedelden indirim hakkını seçtiği durumlarda, ödemiş olduğu bedelin tümü veya bedelden indirim yapılan tutar derhâl tüketiciye iade edilir.
(4) Ücretsiz onarım veya hizmetin yeniden görülmesinin seçildiği hâllerde, hizmetin niteliği ve tüketicinin bu hizmetten yararlanma amacı dikkate alındığında, makul sayılabilecek bir süre içinde ve tüketici için ciddi sorunlar doğurmayacak şekilde bu talep sağlayıcı tarafından yerine getirilir. Her hâlükârda bu süre talebin sağlayıcıya yöneltilmesinden itibaren otuz iş gününü geçemez. Aksi takdirde tüketici diğer seçimlik haklarını kullanmakta serbesttir.
B-BAŞVURU İÇİN GEREKLİ BELGELER
1-Bankalardan Çekilen Kredilerden Kesilen Dosya Masrafı İçin
a-Başvuru Dilekçesi 2 Adet ( 1 Asıl, 1 Suret)
b-Dosya Masrafları, yeniden yapılandırma, kredi tahsis ücreti v.b. kesintisini gösteren belge, dekont
2 Adet ( 1 Asıl, 1 Suret)
2 Adet ( 1 Asıl, 1 Suret)
2-Kredi Kartı Yıllık Aidatı İçin
a-Başvuru Dilekçesi 2 Adet ( 1 Asıl, 1 Suret)
b-Kredi kartı yıllık aidatını gösterir belge(1 Asıl, 1 Suret)
3-Ürün ve Hizmet Alımları İçin
a-Başvuru Dilekçesi 2 Adet ( 1 Asıl, 1 Suret)
b-Ürün/Hizmet alımının yapıldığına dair fatura, fiş, servis fişi, sözleşme ve tüketicide bulunan diğer belgeler
c-Konu ile ilgili şikayet edilene ihtar çekildiğine ilişkin dilekçe ve posta belgesi
4-Elektrik Kayıp-Kaçak Bedeli İçin
a-Başvuru Dilekçesi 2 Adet ( 1 Asıl, 1 Suret)
b-Meram Elektrik Perakende Satış A.Ş. ' den kayıp-kaçak adı altında ne kadar ücret alındığını gösterir
belge( 1 Asıl 1 Suret)
belge( 1 Asıl 1 Suret)
C-HAKEM HEYETLERİNİN YETKİLİ OLDUĞU PARASAL SINIRLAR
1-İkibin İkiyüz (2.200) Türk Lirasının altında bulunan uyuşmazlıklarda İlçe Tüketici Hakem Heyeti
2- 2.200 Türk Lirası ile 3.300 Türk Lirası arasında bulunan uyuşmazlıklarda İl Tüketici Hakem Heyeti yetkilidir.
D-DİLEKÇE ÖRNEKLERİ
Tüketici Hakem Heyeti İle İlgili Sıkça Sorulan Sorular (SSS)
- Tüketici Hakem Heyeti nedir?
- Hakem Heyetleri ve Tüketici Mahkemeleri Nerededir?
Tüketici Mahkemeleri ise illerde Adliye binalarında bulunmaktadır.
- Tüketici Hakem Heyetine kimler başvurabilir?
- Uyuşmazlık miktarı (Başvurunun parasal değeri) ile ilgili nereye ve nasıl başvurabilirim? Başvuru Ücretli midir?
2016 yılı için Uyuşmazlığınızın değeri;
- 2.320 TL’nin altında ise İlçe Tüketici Hakem Heyetine,
- 2.320 TL ile 3.480 TL arasında ise Büyükşehir statüsünde olan illerde İl Tüketici Hakem Heyetine
- Büyükşehir statüsünde olmayan illere bağlı ilçelerdeki tüketicilerin 2.320 TL ile 3.480 TL arasındaki başvuruları için İl Tüketici Hakem Heyetine
- 3.480 TL’nin altında ise Büyükşehir statüsünde olmayan illerde İl Tüketici Hakem Heyetine başvurabilirsiniz.
- 3.480 TL’nin üzerinde ise Tüketici Mahkemelerine başvurmalısınız.
uyuşmazlık konusunu ve başvuru sahibinin seçimlik haklarından hangisini tercih ettiğini içeren dilekçenin,mal veya hizmetin satın alındığı yada başvuru sahibinin ikametgahının bulunduğu yer hakem heyetine bizzat verilmesi suretiyle yapılır.
Ankara İl Tüketici Hakem Heyetine başvuruda bulunacaksanız İl Müdürlüğümüzün adresine, dilekçe örneklerine ve başvuruda izlenecek yola web sitemizden ulaşabilirsiniz.
İl Müdürlüğümüzce oluşturulan Tüketici Hakem Heyeti Başvuru Odasıyla Tüketicilerimize başvurularında personellerimiz yardımcı olmaktadır.
- Tüketici Hakem Heyetine sözlü başvuruda bulunabilir miyim?
- Dilekçe doldurmaksızın başvuruda bulunabilir miyim?
- Dilekçe örneğini nasıl temin edebilirim?
- Dilekçeyi doldururken nelere dikkat edilmelidir?
- T.C. Kimlik numarası
- Adres
- Vekilli müracaatlarda vekalet pulu
- Talebin türü ( bedel iadesi, değişim, hizmetin yeniden görülmesi vb. )
- Şikayet edilen yerin unvanı
- Fatura, fiş, sözleşme gibi vb. şikayete konu belgeler
- Tüketici Hakem Heyetine Başvuruda Dilekçenin Dışında Başka Bir Belge Gereklimi?
- Bankadan Kullandığım Kredilerden Kesilen Masrafların Dekontlarını Bulamıyorum Ne Yapmam Gerekiyor?
- Başvurumu hangi yollarla Hakem Heyetine iletebilirim?
- Şahsen gelerek
- Posta yoluyla
- E-Devlet şifresi ile TÜBİS’ten ( çıktıları imzalamak suretiyle getirilerek )
- Ayrıca TÜBİS’ten mobil imza, elektronik imza ile imzalanarak.
- Tüketici Hakem Heyetine Şikayet Dilekçemi Verdikten sonra İlgili Firma İle Uzlaştık Ne Yapmam Gerekiyor?
- Tüketici Hakem Heyetine başvurduktan sonra süreç nasıl ilerleyecek?
- Başvurular nasıl ve ne kadar sürede sonuçlanır?
Tarafların ivedi inceleme talebinde bulunması ve bu talebin başkan tarafından uygun görülmesi halinde başvuru, tüketici hakem heyetince öncelikle gündeme alınarak sonuçlandırılır.
- Heyet tüketici lehine karar verirse karşı taraf bu karara uymak zorunda mıdır?
- Bankadan Kullandığım Krediden Kesilen Tüm Masraflar Geri İade Alınabilir mi?
- Farklı Bankalardan Kullandığım Kredilerden Kesilen Masrafları Bir Dilekçede Toplayıp Başvurabilir miyim?
- Tüketici Hakem Heyetine yaptığım Başvurum Karara Bağlanmış ve Sonuç Tarafıma Ulaştı Ne Yapmalıyım?
- Tüketici Hakem Heyetine Yaptığım Başvuru Sonucunda Şikayette Bulunduğum Firma Hakem Heyeti Kararına İtiraz Ederek Karşı Dava Açmış (Temyiz Başvurusu). Ne Yapmam Gerekiyor?
- Tüketici Hakem Heyetinde Sonuç Lehime Çıkmasına Rağmen Karşı Taraf Sorumluğunu Yerine Getirmiyor Ne Yapman Gerekiyor?
- Tacir Olarak Tüketici Hakem Heyetine Başvurabilir miyim?
Tüketici Hakem Heyetlerine ticari faaliyetleriniz ile ilgili konularda başvuramazsınız.
Fakat satıcı veya sağlayıcı olarak bir tüketiciye mal veya hizmet satış/sunumundan doğan uyuşmazlıklarla ilgili olarak başvurabilirsiniz. (Taraflardan biri tüketici olmak zorunda.)
Fakat satıcı veya sağlayıcı olarak bir tüketiciye mal veya hizmet satış/sunumundan doğan uyuşmazlıklarla ilgili olarak başvurabilirsiniz. (Taraflardan biri tüketici olmak zorunda.)
Yorumlar
Yorum Gönder